Kényszer innováció a pelenka piacon – a csökkenő születések ára
Az elmúlt néhány évben a technológiai forradalom a pelenka piacra is betörni látszik. Az elmúlt években nagyon sok cég, nagyon sok pénzt ölt bele az okostelefon-kompatibilis pelenka kialakításának versenyébe.
Az élen a Huggies áll, amely kifejlesztett egy Bluetooth-érzékelőt, amely sms-t küld a család felnőtt tagjainak babáik székletürítéséről. Miután tavaly októberben Koreában megjelent az intelligens pelenka, a termék idén már az amerikai piacra is bevezetésre kerül. Bár a Huggies lenne az első nagyvállalat, amely piacra dobná termékét az Egyesült Államokban, csak az egyik szereplője a pelenkatechnológiai háborúnak. A Pixie Scientific egészségügyi vállalat 2013 óta teszteli a csecsemők vizeletrendszerének állapotát nyomon követő pelenkákat, míg a Google anyacége, az Alphabet tavaly szabadalmat nyújtott be egy szénszálas fűzős pelenkára, amely figyelmezteti a szülőket a pelenka egyensúlyának eltolódására, többek között a kis és nagy dolog megkülönböztetésével. Az okos babaápolás piacára az amerikai és koreai cégek mellett a kínaiak is betörtek.
Persze az okos pelenkák terén is folyamatos a verseny, a Pampers 2014 óta olyan egyedi pelenkákat tesztel, amelyek minden baba egyedi „pisilési pontjához illeszkednek, hogy maximalizálják a vizelet felszívódását.
Az intelligens pelenkák megvalósítása felé tett hosszú menetelést inkább a piaci részesedések visszaesésének féleleme vezérelte, mint a fogyasztók bármiféle valós igényére való reflektálás. A valóság egyébként az, hogy a fejlett, nyugati világban a pelenka piac visszaszorulóban van, hiszen a demográfiai változások és a zöld átállás egyaránt a hagyományos eldobható pelenkák felhasználásának visszaesését mutatják. A bio ás a mosható pelenkák megjelenésével párhuzamosan folyamatosan csökken a születő gyerekek száma, természetesen csökkentve a pelenkákra való valós piaci igényt.
A csökkenő gyerekszületéssel a pelenkagyártó vállalatok előtt álló egyik út, hogy a csökkenő eladások mennyiségét növekvő árakkal kompenzálják. Magasabb árakat pedig akkor lehet kiszabni, ha az eddiginél értékesebb termékeket állítanak elő, így terelődnek az innováció útjára a régi, nagy pelenka márkák.